הרוצח השקט

הפחמן החד חמצני (CO), מכונה גם “הרוצח השקט” – זהו הגז הגורם למקרי מוות רבים בחורף, עת חימום בגז נעשה ללא אוורור מספיק. הפחמן החד חמצני נקשר לכדוריות האדומות בדם ביעילות הגבוהה פי 300 לערך מיעילות החמצן, ומונע מהחמצן להיקשר אליהן. התוצאה – טשטוש, פגיעה במהירות התגובה ותחושת נמנום, עקב הגעת פחות חמצן למוח, אובדן הכרה, חנק ומוות. מובן שבלכתנו ברחוב, הסבירות שיקרה לנו משהו חמור יותר מכאב ראש הוא אפסי, שכן מיהול הגז חסר הריח והצבע הזה באוויר החופשי, מוריד את הסכנה. עם זה, חשוב לדעת כי באזורים עירוניים, 90% מפליטת הפחמן החד חמצני, מקורה בפליטת כלי רכב.

מחקרים בקרב עובדי כבישים בארה”ב (שוטרי תנועה, מטאטאי כבישים, עובדי תחזוקה), הראו כי סיכוייהם לחלות במחלות לב גבוהים משל יתר האוכלוסייה. פליטת הריכוזים הגדולים ביותר של CO מתרחשת כשהמנוע מותנע באוויר קר ובעת פעולתו בסל”ד סרק, כמו ברמזורים, צמתים ופקקי תנועה. בתנועה צפופה, במנהרות ובחניונים שאינם מאווררים כראוי, צפיפות הגז גבוהה יותר.

חימצון חונק

תחמוצות חנקן (NOX), הינן שם כולל לשלושה סוגי חנקנים חמצניים: NO, NO2, N2O. תחמוצות אלה נוצרות בטמפרטורות הגבוהות של השריפה במנוע. אמנם, חנקן חד חמצני, NO, אינו מזיק באופן יחסי, אך שילובו עם האוזון, הופכו לחנקן דו חמצני, המהווה סיכון בריאותי. הסיכון נעוץ בכך שהוא חומצי, ופוגע בדרכי הנשימה ע”י פציעתן. חנקן דו חמצני, בתוספת גופרית דו חמצנית, אף היא תוצר בעירה, מחריף תופעות של אסטמה וברונכיטיס. באופן מפתיע, ריכוזי החנקן הדו חמצני באויר עולים, ככל שיוצאים ממרכז העיר לחיק הטבע. הסיבה לכך היא שחמצון החנקן מתבצע, כאמור, בנוכחות האוזון, וריכוזו גבוה מחוץ לעיר…

עד כמה שיישמע הדבר מוזר, האוזון, המגן עלינו מפני הקרינה האולטרה-סגולה ההרסנית של השמש, כשהוא נמצא בשכבות הגבוהות של האטמוספירה, מהווה זיהום הרסני בקירבתו לקרקע, בשל יכולת החימצון הגבוהה שלו, ההורסת יבולים, וגורמת להפרעות בדרכי הנשימה ובעיות בעיניים.

אוהד שרוף, אך לא מספיק

אחד מתוצרי השריפה הוא הפחמימן HC – הידרוקרבון. הוא מייצג את כל הפחמימנים שלא עברו תהליך שריפה שלם, או שלא עברו תהליך שריפה כלל. פליטה הנובעת מאי השתתפות בשריפה נגרמת דרך מכסה מיכל הדלק, מנשמי מערכת השמן ומערכת השסתומים, מסעפת היניקה של המנוע ודרך טבעות האטימה (רינגים) של מנוע בו מתפתחת זליגת לחץ. הפחמימן נוצר גם כתוצאה מבעירה לא שלמה של תערובת עשירה או ענייה מדי, בעירה לא שווה בתוך הצילינדר כתוצאה מאי מתן זמן מספיק לדלק להתערבב עם האוויר – אופייני למערכות הזרקת דלק, כשמערכת הזרקה ישירה היא הגרועה ביותר מבחינה זו. בעירה לא מושלמת מתרחשת גם כתוצאה מתהליך הצתה לקוי.

הטיפול בפליטות המנועים מתחלק לשניים: טיפול בגזים ו”השבחתם”, וניסיון להקטין את פליטת המזהמים.

פלטינום זה לא רק קפה

על מנת “להשביח” את גזי הפליטה ולהביאם למצב של גזים פחות רעילים, כמו אדי מים ו-CO2 – שעל אף השפעותיו על אפקט החממה העולמי הוא אינו רעיל כמו התוצרים האחרים – משתמשים בתהליך כימי המתבצע בנוכחות זרז – קטליזטור, בקופסת פלאים המותקנת על צינור המפלט של הרכב – הממיר הקטליטי. בתהליך, המתבצע בטמפרטורה של כ-C2000, מוזרמים גזי הפליטה על גבי משטח קרמי, דרך מערך כדוריות או דרך כוורת, שעל פניהם מודבקת אבקה של חומר אציל: חומר שאינו משתתף בתהליך אך מזרזו. החומרים בהם נהוג להשתמש הם פלטינום, רודיום ופלדיום (לא הנעליים…). מתכות אצילות אלה גורמות לגזי הפליטה הרעים להתחמצן או להתרכב זה עם זה, וליצור אדי מים, CO2, חנקן נקי וחמצן נקי.

קיימים מספר סוגים של ממירים קטליטיים: ממיר פשוט מבצע רק פעולה אחת – הוא מטפל רק ב-CO וב-HC, וגורם להם ליצור אדי מים ו-CO2. ממיר אחר יודע להמיר תחמוצות חנקן לחמצן וחנקן נקיים. ממיר דו שלבי, יודע לעשות כבר את העבודה על כל הגזים והוא כבר משלב משאבת אויר לתוספת חמצן לתהליך. ממיר תלת-שלבי, חייב לפעול כבר עם חיישן חמצן, המחובר למערכת ניהול המנוע, לצורך הזרקת תערובת מדויקת יותר ביחס אויר-דלק. בממיר כזה, יחס תערובת שאינו קרוב ליחס האופטימלי, עלול לגרום לירידה דרסטית ביעילותו. מהאמור לעיל ניתן להבין כי הממיר הקטליטי התלת-שלבי מתאים בעיקר למנועי בנזין, בהם יחס התערובת קרוב מאד ליחס הרצוי (הסטויכיומטרי – זוכרים?) ולא למנועי דיזלבהם יחס התערובת קטן יותר, ולכן יש נוכחות גבוהה יותר של חמצן בגזי הפליטה, נוכחות שאינה מאפשרת, בטכנולוגיה הקיימת כיום, את הטיפול בתחמוצות החנקן. מסיבה זו מותקנים ברכב נוסעים מונע דיזל רק ממירים המטפלים ב-CO וב-HC.

Eco save

 Eco Save עשוי מצמחים בעלי יכולת ספיחת חמצן מוגברת, העוברים במפעלנו תהליכים מתוחכמים עד לקבלת המוצר המוגמר.

הנוזל מאפשר ניצול מיטבי של שריפת הדלק והפחתת בעירתו במערכת הפליטה על ידי הגדלת שטח הפנים של מולקולות הפחמן.

בזמן פעולתו מנקה הנוזל את מערכת הדלק, משמן את דפנות הצילינדר, משפר את ביצועי המנוע ומאריך את חייו ואת חיי הממיר הקטליטי.

להבדיל מהחומרים הקיימים בשוק העשויים מדטרגנטים כימיים ומיועדים בעיקר לניקוי המנוע מיוצר ה Eco Save  מחומרים אורגניים המשפרים את הבעירה.

| מוצר אקולוגי ירוק המיוצר מרכיבים אורגניים בלבד

| הפחתה משמעותית של כ- 60% בזיהום האוויר

| חיסכון מוכח בשיעור של בין 40%-20% בתצרוכת הדלק

| משפר את פעולת בעירת הדלקים וביצועי המנוע

למי זה מתאים
 ECO-SAVE מתאים לכל לכלי הרכב והמכונות המונעים ע”י סולר, בנזין ומזוט

מכוניות

משאיות

אוטובוסים

טרקטורים

אוניות

גנרטורים